ブック版: 👣
「せいやくん、えらい、よく歩けたね」
Seiya, you did a great job walking.
「せいやくん、これもっと食べなさい」
Seiya, eat more of this.
幼かったころ、このような呼びかけから自らを「ちゃーくん」と呼ぶようになったのかもしれない。「せ・い・や・く・ん」という音の連続は聞き取るのが難しかったのだろう。
Perhaps it was due to such a call that I began to call myself "Cha-kun" as an infant. The sequence of "sei-ya-kun" sounded difficult to catch.
ずっとちゃーくんだったら幸せだったろう。せ・い・やという響きがきらいだった。
I would have been happy if I had always been Cha-kun. I hated the sound of "Se-i-ya".
イメージが悪い、恥ずかしい。
Bad image, embarrassing.
生きていけない。
Can't live on.
深刻な悩み。
Serious concerns.
けど、変えることはできないか、またはしない。
But can't or won't change it.
だからひきずって生きるしかない。
Had no choice but to live with it..
あだなというものも人を苦しめることがある。悪意あるあだなをひとにつけたがるやつらはみな、豆腐の角に✖✖✖✖✖✖✖✖✖しまえ。
Aliases can also be a pain for people. Everyone who wants to call someone by malicious alias should bash their head against the corner of a block of tofu and ✖.
Perhaps it was due to such a call that I began to call myself "Cha-kun" as an infant. The sequence of "sei-ya-kun" sounded difficult to catch.
ずっとちゃーくんだったら幸せだったろう。せ・い・やという響きがきらいだった。
I would have been happy if I had always been Cha-kun. I hated the sound of "Se-i-ya".
イメージが悪い、恥ずかしい。
Bad image, embarrassing.
生きていけない。
Can't live on.
深刻な悩み。
Serious concerns.
けど、変えることはできないか、またはしない。
But can't or won't change it.
だからひきずって生きるしかない。
Had no choice but to live with it..
あだなというものも人を苦しめることがある。悪意あるあだなをひとにつけたがるやつらはみな、豆腐の角に✖✖✖✖✖✖✖✖✖しまえ。
Aliases can also be a pain for people. Everyone who wants to call someone by malicious alias should bash their head against the corner of a block of tofu and ✖.
「足利に焼きまんじゅうを売ってるお店あったっけ?」
"Do they sell yaki manju at any store in Ashikaga?"
「ないよ、見たことないもん」
"Nope. I've never seen."
「屋台でも見ないね」
"No pushcart vendors."
「そうだね、なんでかな」
"No. Why not?"
「うまいよね」
"It's delicious."
「うん」
"Right."
「パンみたいだけどパンじゃなくて、まんじゅうといっているけどあんこはなし」
"Feels like bread, but no bread. Called manju, without anko."
「パンじゃないのは確かさ。小麦粉から作るんだけど。子供のころはね、縁日の屋台でよく売っていたよ。あんまり買ったことはなかったけど」
"It's surely no bread, though it's made from flour. In my childhood, I saw often at fair stalls, but I rarely bought them."
「きょうは2包みになっちゃったね」
"We've got as many as two packages today."
「まったくね、もう買ってあるものだからしかたないやね。お父さんの実家でもらったからと言って断るわけにはいかないし」
"Too
many, but it can't be helped. They had already bought them. Can't turn
it down just because it was given to me at my husband's parents' house,
of course."
「おいしいからいくつあってもいいよ。みんな喜ぶよ」
"I'm glad that many. Hope everyone the same."
「軽いし、こんがり焼いて食べるといくつでもいけちゃうんだよね」
"It's light. We can take browned ones as many as we want."
境町の父母の実家2軒を母と2人で訪問した帰りの電車の中、隣り合わせに席に座った母と会話がはずんだ。足利には焼きまんじゅうを食べる文化がない。売っている店を見たことがない。しかし、境町にはいくつかある。境町は群馬県。足利市は栃木県、この両県は昔、かみつけとしもつけ、合わせて毛(け)の国と呼ばれていた。チャットボットに訊いてみた:「日本の関東地方に小麦粉を練って小さなまんじゅうを作り、蒸して甘い味噌だれをつけて食す焼きまんじゅうというものがありますが、この文化圏はどこなのか知りたいです」回答はこちら。
On the train ride home from visiting the two of my parents' houses in Sakaimachi with my mother, I had a lively conversation with her as we sat next to each other. Ashikaga does not have a culture of eating yakimanju. I have never seen a store selling them. However, there are some in Sakaimachi, which is in Gunma Prefecture. Ashikaga City is in Tochigi Prefecture, and these two prefectures used to be called Kamitsuke and Shimotsuke, together called Ke-no-kuni. I asked the chatbot: "In the Kanto region of Japan, there is a type of manju called yaki manju, which is made by kneading flour to make small buns, steaming them, and dipping them in a sweet miso sauce. You can find the conversation here.

0 件のコメント:
コメントを投稿
コメント記入は匿名でもできます。
You can post either anonymously or in your name